Sercan Azizoğlu
June 27, 2024

Şiirsel Dans Draması, Çin Doğu Dans ve Müzik Topluluğu: Bir Teşekkür

Posted on June 27, 2024  •  2 minutes  • 393 words  • Other languages:  English
Table of contents

Feragât: Bu yazı, bir sanat eleştirmeni değil, bir sanatsever tarafından kaleme alınmıştır.

Giriş

Bu yazı, 22-25 Haziran 2024 tarihlerinde, İstanbul Atatürk Kültür Merkezinde Çin Doğu Dans ve Müzik Topluluğu tarafından icrâ ve temsil edilen “Efsanevi Bir Manzara Resminin Yolculuğu” şiirsel dans dramasına yönelik duyulan memnuniyeti ifade etmek için hazırlanmıştır.

Eser

Gösterinin tanıtımı için paylaşılan broşürlerdeki metni direkt aktarıyorum:

Hikâye, gerçek hayatta “Dağlar ve Nehirler Resmi"nin sergileneceği ana ve bin yıl önce genç ressam Ximeng’in resmi tamamlamak üzere olduğu zamana ayarlanmıştır. Parşömen Koruyucusu, “Dağlar ve Nehirler Resminin Dansla Tasviri” resmine olan derin ilgisi nedeniyle, Ximeng’ın iç dünyasına girer ve onun bu değerli resmi oluşturma sürecinde geçirdiği zorlu ama kıymetli zamanı yaşar. Bu az sayıdaki kayıtlarla bilinen ‘dahi genç’ ile ruhsal bir bağ kurar. Resmin ‘bin yıllık eşsizliği’nin tesadüfi ve zorunlu nedenlerini keşfeder. Antik eserler ile modern insanlar arasındaki duyusal bağı anlar.

Sahnede çok katmanlı zengin bir resim dünyası tasvir edilir. Parlak bir ay bin yıla ışık tutar. Parşömen Koruyucusu ay ışığında Ximeng ile göz göze gelir. Yasak Şehir Müzesi’nin özenle çalışmakta (olan) kültürel miras uzmanları ve eski zanaatkârlar birlikte duygu ve manzaraların harmanlandığı insani bir resim oluştururlar.

Resmin günümüze ulaşması tarihin bir tesadüfü ise, bin yıldır solmayan renkler Çin Ulusunun sayısız geleneksel zanaatının kaçınılmaz bir sonucudur.

“İsimsiz ve imzasız, bu tek bir parşömen; bin yıldır mavi-yeşil sonsuz dağlar ve nehirler” bu drama ile Çin’in seçkin geleneksel kültürüne, yaratıcılarına ve koryucularına saygılarımızı sunuyoruz.

[Eserin Bölümleri:] Parşömeni Açmak. Mührü İzlemek. İpeği Sarmak. Taşı Aramak. Fırçayı Hazırlamak. Mürekkebi Öğütmek. Resme Giriş.

Eserle İlgili Düşünceler

Eserin senaryosunu çok anlamlı ve duygusal bulduğumu, müziklerinin Hans Zimmer eserleri kadar etkileyici olduğunu söylemek isterim. Karakterlerin sahne geçişlerinde, başlangıç ve bitişlerde hareketsiz kaldıkları anlar ve o durumda AKM Opera Salonunun sahne zeminindeki iç içe geçmiş beş katmanlı halkaların döndürülerek kullanımı izleyicilere unutulmaz anlar yaşatıyor. Bu anlar, Westworld dizisinin giriş jeneriğindeki unutulmaz müzik ve izleyiciye yaşamı o kısa sürede sorgulatan görüntülerini hatırlattı.

AKM Opera Salonunun teknik dekor konusundaki imkânlarının, bu gösterimde sahne geçişlerinde ve özellikle üç boyutlu yağmur ve kar yağışı gibi etkilerin olduğu sahnelerde hakikaten çok iyi kullanıldığını düşünüyorum.

Eserin son kısımlarında parşömenin bir müzede ziyaretçiler tarafından ziyaret edildiği sahne en çok anlamlı bulduğum kısımdı diyebilirim. Kostümler ve müzikler, Çin Kültürüne ilgi duyanlar için zaten beğenilecektir. Yine de ek olarak bu iki noktanın çok hoş yansıtılığını düşünüyorum.

Teşekkür

Bu eserin hazırlanmasında, temsilinde ve organizasyonunda emeği geçen herkese teşekkür etmeyi bir borç bilirim.

Social Media

LinkedIn